



Voor de Consumentenbond maakte ik portretten van de woordvoerders en campagneleiders die naar buiten toe het gezicht zijn van de vereniging. De wens was om van elke persoon een serie verschillende portretten te hebben die voor externe publiciteit kunnen worden aangeboden aan de media. Als het gaat om het fotograferen van 'gewone' mensen zijn uitstraling en authenticiteit de belangrijkste kwaliteiten van een portret. Voor veel mensen die niet gewend zijn gefotografeerd te worden is het maken van een portret iets waar tegenop wordt gezien. Mensen op hun gemak stellen is dus het begin van een fotosessie. Een ruimte zonder collega's, waar ongestoord gefotografeerd kan worden, is heel belangrijk. Ik maak meestal na een kort gesprekje wat eerste beelden en geef naar aanleiding daarvan dan aan hoe ik denk dat iemand zo voordelig mogelijk voor de dag komt. Ik geef geen commando's hoe te gaan staan of te kijken, maar ik kijk naar hoe iemand van zichzelf zit of staat en probeer die houding te optimaliseren. Mensen vragen vaak of ze de foto's direct kunnen zien maar ik doe dat bij voorkeur niet omdat als iemand onzeker is over zijn of haar uiterlijk dat bepaald niet meewerkt. In een minuut of tien maak ik vervolgens een serie opnamen waar ik later een selectie uit maak. Die selectie wordt in een contactsheet op een met een password beveiligd gedeelte van mijn website gezet. Als mensen moeite hebben met het uitkiezen van hun eigen portret, geef ik ze het advies met iemand die ze goed kennen naar de selectie kijken. Je kent je eigen gezicht eigenlijk alleen uit de spiegel en omdat een foto ten opzichte van dat spiegelbeeld precies het omgekeerde is vind je een foto vaak niet lijken. Soms vragen mensen me of ik 'dit of dat niet in photoshop kan wegwerken'. Ik leg dan uit dat een authentieke foto, en dat is soms met een rimpeltje, heel belangrijk is en niets te maken heeft met photoshop. Met bepaalde technieken en computermanipulatie is het heel eenvoudig om iemand tien jaar jonger te laten lijken, dat is aardig voor een foto op een dressoir maar zal niet bruikbaar zijn voor een professional die het portret gebruikt voor acquisitie of publicatie op internet. Het is dan belangrijk dat iemand niet geforceerd anders wordt afgebeeld dat dat hij of zij in werkelijkheid is, want dan val je natuurlijk vroeg of laat door de mand. Wel probeer ik iedereen zo voordelig en sympathiek mogelijk af te beelden, en ik ga net zolang door tot iemand tevreden is. Als dat lukt en iemand die er in het begin erg tegenop zag laat weten dat hij of zij erg blij is met de foto's ben ik erg tevreden.